Aktualitások

A cukorbetegség szövődménye

2010.03.09.

A teljes táblázat megtekintéséhez mozgassa a táblázatot vizszintesen jobbra/balra.

A cukorbetegség (diabetes mellutis) világszerte népbetegségnek számít. Cukorbetegségben szív-és érrendszeri, idegrendszeri szövődmények és a veseműködés zavara mellett szemészeti szövődmények is kialakulhatnak. Magyarországon a diabéteszes szemfenéki elváltozások okozta látásvesztés a második leggyakoribb.

A megvakult cukorbetegek vércukorháztartása nincs egyensúlyban, a szem kisereiben olyan elváltozások indulnak el, amelyek végül kóros érújdonképződéshez, következményes üvegtesti vérzéshez, ideghártya leváláshoz, esetleg glaukómához vezethetnek. A vakság megelőzése, a beteg, a belgyógyász és a szemész közös feladata. A szűrővizsgálatoknak és kontroll vizsgálatoknak óriási szerepük van a vakság megelőzésében. A szövődmények prognózisát a lézerkezelés egyértelműen javítja. Ha Magyarországon is olyan fejlett lenne a gondozói hálózat, mint más nyugat-európai országokban, csökkenne a súlyos szövődmények kezelésekor alkalmazott üvegtesti műtétek és a diabéteszes eredetű vakság.

A fénytörés zavarai

A megemelkedett vércukorszint a szemgolyóban is megemeli a cukorszintet, ezáltal megnöveli a szem fénytörését, a beteg rövidlátóvá válik. Ez sokszor csak akkor derül ki, amikor a betegség felfedezését követően a kezelés hatására a vércukorszint lecsökken és a beteg elveszíti olvasóképességét visszanyerve az eredeti fénytörést. Ekkor a szükséges szemüveg felírása jelenti a kezelést.

Fokozott gyulladásos hajlam

A cukorbetegség gyakoribb és elhúzódóbb gyulladásra teszi a beteget hajlamossá a szem és függelékeinek különböző rétegeiben. Károsodik a szövetek keringése, ezáltal a szemhéjszélben (pl. az árpa), a kötőhártyában és a szaruhártyában gyakrabban alakul ki gyulladás, és a kialakult gyulladásos jelenségek nehezebben múlnak el. A szaruhártya baleset okozta gyulladása is sokkal lassabban gyógyul. Erélyes gyulladásgátló, antibiotikus és hámosító terápia ajánlott.

A zöld hályog

A cukorbetegek eleve hajlamosabbak a primer nyitott zugú glaukómára. Súlyos esetekben azonban másodlagosan, a szem elülső szegmentjében is kialakuló érújdonképződés következtében létrejöhet szemnyomás-emelkedés. Nagyon fontos a cukorbetegek rutin szemészeti vizsgálata során a szemnyomás mérés, a zöld hályog kizárása. Az érújdonképződéssel járó glaukóma kezelése sokszor nehéz, cseppekkel a beteg fájdalma nem mindig szüntethető meg. Ilyenkor szükség lehet a csarnokvíz termelés csökkentésére lézer vagy cryotherápiával (cyclophotocoagulatio ill. cyclocryopexia).

Szürke hályog

A szürke hályog a szemlencse fényáteresztő képességének csökkenése, a lencse elborulása. Ez kialakulhat anyagcsere-betegségek, így a cukorbetegség következtében is. Erre a hályogtípusra jellemző, hogy a szénhidrát-anyagcsere rendezését követően korai stádiumban a szürke hályog elmúlhat! Ha nem múlik el, kezelése a szokásos szürkehályog-műtét.

Követés.

A Szemészeti vizsgálatok javasolt gyakorisága a szemfenéki lelettől függő:

•  Nincs diabéteszes retinopathia: évente
  • Enyhe-közepes diabéteszes retinopathia: 6-12 hó
  • Enyhe-közepes diabéteszes retinopathia, melyhez korai maculaödéma társul: 4-6 hó
  • Közepes-súlyos diabéteszes retinopathia: 3-4 hó
  • Nagyon súlyos, korai proliferatív diabéteszes retinopathia: a lézerkezelés mérlegelendő, mert nagy a valószínűsége a nagy kockázatú, súlyos látásromláshoz vezető, proliferatív retinopathia kialakulásának
  • Nagy kockázatú proliferatív diabéteszes retinopathia, klinikailag szignifikáns méretű maculaödéma: a lézerkezelés javasolt
  • Terhesség: trimeszterek

Letölthető dokumentumok: