A lézeres kezelések típusai

FELSZÍNI KEZELÉSEK:

PRK – (fotorefraktív keratektómia), az a legrégebben kifejlesztett lézeres szemműtéti eljárás . Általában ma már csak akkor alkalmazzuk ha a szem a korszerűbb eljárásokra alkalmatlan ,vagy természetesen akkor ha a páciens ezt szeretné.

Itt az orvos a szaruhártya felületi részét, a hámot mechanikusan eltávolítja (ami egy speciális hoki alakú késsel a hám lehántását jelenti). A hámban futnak a fájdalom érző idegvégződések ezek nyílván érintettek a kezelés során. A hám eltávolítása után az excimer lézer így már hozzáfér a kezelendő területhez, elpárologtatja a szaruhártya állományának néhány ezred milliméter vastagságú szövetrétegét. A hám 3-5 nap alatt újra benövi a szemfelszínt és a hámfosztott terület újra fájdalmatlanná válik. A lézerkezelés utáni terápiás CL felhelyezése pár napig szükséges lehet az idegvégződések fedésére, ezzel a fájdalom csökkenthető. Alatta a felszín 4-5 nap alatt behámosodik.

• Előnye: legegyszerűbb kivitelezni, mert nem szükséges hozzá drága speciális plussz műszerezettség, csak egy hokikés szükségeltetik a hám lekaparásához. Átlagosnál vékonyabb szaruhártyák esetén is kivitelezhető.
  • Hátránya: a fájdalom, a fénykerülés ami 3- 5 napig is eltarthat és a látás is csak a 1-2. hét végére erősödik fel. A fél éves utógondozás (3 - 6 hónap szemcseppes kezelés, fél év UV fény elleni védelem) nagyon fontos. A kontrollok száma több, mert figyelni kell a sebgyógyulást illetve a hosszantartó cseppkezelés esetleges szövődményeit is kezelni kell. Ha a beteg nem tudja betartani fél évig az életviteli szabályokat, az eredmény elmaradhat a kívánttól, vagy visszaromolhat.
    Műtét utáni 1.,2.,3.,5.napok valamint ajánlott 1.,3.,6.,9.,12., hónap elteltével is. A munkából való kiesés 1 - 2 hét.
  • Korlátozások: Két hétig zuhanyozás közben sem mehet víz a szemébe, és 1-2 kg nál nehezebb súlyt nem emelhet!
    3 hétig ne dolgozzon számítógépen és ne üljön volán mögé!
    6 hétig semmit sem sportolhat és utána is csak fokozatosan terhelje magát!
    2 hónapig ne sminkeljen ,és arckezelésnél gőzölni tilos!
    3 hónapig ne szaunázzon és ne ússzon!
    6 hónapig ne napozzon és ne szoláriumozzon napszemüvegben sem!
    6 hónapig napszemüveg viselése kötelező! (UV védelem miatt)
    1 évig lehetőleg ne essen teherbe!

LASEK – (Laser epitelial keratomileusis) – az a lézeres szemműtét technika, amelynél alkohol hatására felszabadul a szaruhártya hámja, ezt felhajlítják, és a szaruhártya szükséges szövetrétegét az excimer lézerrel eltávolítják. Az epitelt aztán visszahelyezik az eredeti helyére és ráültetik a kontaklencsét, amely 2-4 napig a szemen marad. Az alkoholnak a szarusejtekre való kedvezőtlen hatása miatt ezt a módszert klinikánkon csak kivételes esetekben használjuk.

EPI – LASIK a legújabb, 2003 év végén bevezetett szemészeti korrekciós módszer. A Lasik és Lasek lézeres szemműtétek előnyeit próbálja egyesíteni. A lényege, hogy speciális mikrokeratommal, amellyel hasonlóan, mint a Lasiknál, képeznek egy szaruhártya epitel lebenyt 40 mikrométer vastagságban. A lamellát kíméletesen fehajtják, elvégzik az excimer lézer ablációt, és a lebenyt visszahelyezik eredeti helyére. Ennek a lézeres szemműtét módszernek a PRK-val szembeni előnye a gyorsabb és kevesebb fájdalommal járó gyógyulás. A Lasek-kal szembeni előnye, hogy nélkülözi az alkohol kedvezőtlen hatását a szaruhártyára. Lasik-kal szembeni hátránya, hogy nagyobb műtét utáni kellemetlen érzés, valamint a gyógyulás inkább a felszíni kezelésekhez hasomlít. Lasikkal szembeni előnye, hogy vékonyabb szaruhártyák esetében is elvégezhető. Jelenleg ez a módszer még nem terjedt el.

A teljes táblázat megtekintéséhez mozgassa a táblázatot vizszintesen jobbra/balra.

FELSZÍN ALATTI KEZELÉSEK

LASIK – (Laser in situ keratomileusis)
Ennél a kezelésnél a szaruhártya hámját nem távolítják el, sőt abból egy védőlebenyt képeznek. Ez egy olyan lézeres dioptriakorrekciós technika, melynél a kezelés a felszíni eljárásokhoz képest más mélységben történik. Nem a fájdalomra érzékeny területen hanem 0,07 mm -rel mélyebb rétegben. Ott már nincsenek idegvégződések, és ezért nincs fájdalom sem. A védőlebenyt felhajtják, ecximer lézerrel eltávolítják a szükséges szaruhártyaréteget, majd a védőlebeny visszakerül az eredeti helyére, és adhezíven hozzászívódik az alapjához.

Ennek a kezelésnek hagyományos formáját 1993 óta végzik. Azóta több mint 30 millió páciens sikeres kezelése történt már meg világszerete. A sikerre való tekintettel természetesen folyamatosan továbbfejlesztették a módszert. Jelenleg a fejlett országokban ez a leggyakrabban alkalmazott sebészeti beavatkozás. Világviszonylatban csak a lézerkezeléseket tekintve, 90%-ban a LASIK valamelyik továbbfejlesztett változatát alkalmazzák. Több irányban is indultak a fejlesztők, az egyiknek az eredménye a Pentacam-oculyzer által vezérelt High-end LASIK eljárás.

High-end LASIK

Pentacam-Oculyzer és a mikrokeratom készülékek továbbfejlesztése tette lehetővé az utóbbi pár évben a lézerkezelések újragondolását is.

Ez a csúcseljárás lebenykészítés biztonságát, és az egyénre szabott kezelést foglalja magában.

Lebenykészítés: Az orvos egy mikrokeratom segítségével hozza létre a kívánt lebenyt. A német Schwind cég fejlesztése egy számítógép által vezérelt mikromotor, mely készüléket az orvos a szem felett tart. A készülék vákuum segítségével rögzíti a szemet, és 0,13 mm illetve bizonyos esetekben 0,1 mm vastagságú lebenyt készít. A művelet kb 7-8 másodpercet vesz igénybe. A lebeny a dioptriakorrekció után tökéletesen visszailleszkedik a helyére, rendkívül gyorsan és stabilan rögzül. Ezáltal a High-end LASIK eljárás teljes mértékben fájdalommentes, és azonnali javulást eredményez. A kezelés tervezhető, mindössze 1 nap kiesését jelent a munkából.

Az eredmények pontossága a többi készülékét abszolut felülmúlja. Ezt a lebenyt később már műtéti körülmények között sem lehet felhajtani, mert tökéletes illeszkedést produkál. Ezt a korábbi készülékeknél nem lehetett ilyen biztonsággal kijelenteni.

Egyénre szabott kezelés: Pentacam-Oculyzer és a lézerkészülék számítógépe közötti kapcsolatnak köszönhetően, közvetlen vezérlés lehetséges. Ez az egyénreszabott kezelés, valamint a sokkal pontosabb eredmény alapja. A hagyományos kezelésekhez képest 25 000 szaruhártyapont feltérképezése alapján kezel a lézerkészülék .

Ezenkívül ,a Wavelight szabadalma alapján tudunk a plussz dioptiásoknak is (a régi készülékekkel szemben), 100% os eredményt ígérni.

A High-end LASIK előnyei:

• a páciensnek már a kezelés napján lényegesen jobb, másnap pedig már 120- 150 % feletti látás várható.
  • Műtét alatt és után is fájdalmatlan.
  • Foglalkozástól függően a kezelést követő nap munkába állhatnak és gépkocsit vezethetnek . fénykerülés nincs.
  • Az utókezelés cseppekkel csak 2 -3 hét.
  • A betegnek nem kell fél évig napszemüvegben járnia ,és nem kell fél évig kezelnie magát.
  • A kontrollok száma kevesebb :lézerkezelést követő 1. nap és a kezelést követően kb. 3. hónap végén.

A High-end LASIK hátrányai:

• a lebenykészítés eszközei nagyon drágák, külön beruházást igényel az intézetektől. Az orvos részéről speciális képzést igényel.

Korlátozások:

• Első héten zuhanyozás közben sem mehet víz a szemébe és nem sminkelhet!
  • Első napokban nem dörzsölheti meg a szemét.
  • Az 1. napi kontroll után védőszemüvegben már futhat, sízhet, szörfözhet, kerékpározhat, aerobikozhat, emelhet súlyokat, teniszezhet és golfozhat.
  • 2 hétig nem úszhat , nem lovagolhat, nem szoláriumozhat (védőszemüvegben sem), és nem szaunázhat!
  • 6 hétig nem bokszolhat és nem búvárkodhat.

INTRA-LASIK:

Ennél az eljárásnál a lebenyt egy speciális lézerrel úgynevezett FEMTO-SECOND lézerrel készítik, csak ebben különbözik a High-end Lasik kezeléstől. A dioptriakorrekcióban megegyezik azzal.

PTK – (fototherápiás keratektómia) excimer lézerrel végzett műtét, amellyel nem a dioptriát módosítjuk, hanem a szaruhártya kóros elváltozását pl. hegeit, homályait távolítjuk el.

Döntést arról, hogy melyik műtéti módszert fogják ajánlani a páciensnek, az orvos a beteggel együtt hozza meg, a komplett alkalmassági vizsgálat eredményei alapján és a pácienssel való alapos átbeszélés után.