A vörös szem

A szem vörösségét vérzés, vagy az erek tágulatából eredő vérbőség okozza.

1. A beteg és környezete számára ijesztő, általában egyoldali, esetleg csak szektorszerű kötőhártya alatti vérzés önmagában veszélytelen. A kötőhártya véraaláfutás (suffusio subconjunctivalis) a corneoscleralis határtól az áthajlásig terjedő egynemű vörös folt, a vér a conjunctiva alatt helyezkedik el. Belgyógyász konzíliumot (hypertonia, diabetes, haematológiai megbetegedés kizárása) igényel abban az esetben, ha gyakran ismétlődik, egyébként teendő nincs, 1-2 hét alatt felszívódik a vérzés. Nem igényel szakorvosi ellátást.

2. A vérbőség egyik típusa a conjunctivalis belövelltség, jól láthatók a kötőhártya tágult erei, a limbus körül a legkevésbé kifejezett az értágulat. Akut és krónikus kötőhártya gyulladás (conjunctivitis) okozza. Ha egy ritka komplikáció lép fel, széli beszűrődések (infiltrátumok) jelennek meg a szaruhártyában, pericorneális conjunctivális vérbőség alakul ki, ajánlatos a beteget szakorvoshoz küldeni.

3. Az iris hyperaemiáját ciliaris injectio jelzi. A limbus mellett körkörösen 3-4 mm széles, lilásvörös gyűrű látható, amely a mélyben elhelyezkedő pericorneális érhálózat tágulatán alapszik. Ciliaris injectio esetén keratitisre, iritisre, iridocyclitisre kell gondolni, és szakorvoshoz kell küldeni a beteget.

4. Keratitisek, keratoconjunctivitisek esetén gyakran van vegyes belövelltség, egyidejűleg conjunctivalis és ciliaris vérbőség, a kórkép szakorvosi ellátást igényel

5. Scleritisek, episcleritisek esetében szektorszerű vérbőség van, ezt a területet a szemhéjon át tapintva a beteg fájdalmat jelez. Szakorvosi kezelést igényel.

6. A hyperaemia következő típusa az episcleralis, pangásos vérbőség, a glaukomás rohamra jellemző, az episclera artériái tágultak, mert a fokozott intraocularis nyomás következtében az elülső ciliaris artériák kitágulnak, a nyomás innen áttevődik az episclera artériáira.

Pangásos vérbőség esetén mindig meg kell tapintani a szemnyomást!

Az alábbi esetek sem a fájdalmas, sem a vörös szem típusainál nem sorolhatók fel, azonban rendkívül fontos, és sürgősségi ellátást igénylő kórképek:

1. Vörösnek láthatjuk a szemet akkor is, ha sérülés, vagy neovascularisatio következtében az elülső csarnokot vér tölti ki, esetleg a csarnok alján vízszintes nívóban vér látható, és az iris érújdonképződéstől vöröses rajzolatú. Feltétlenül utaljuk sürgősséggel szemosztályra a beteget.

2. Ha belövelltséghez társulva a corneán sárgás-fehéres beszűrődés alakul ki, amely gyorsan növekszik, "kúszik", fájdalmas, esetleg a csarnok alján vízszintes nívójú sárgás-fehér képletet látunk - gondoljunk szaruhártyafekélyre, amely rendkívül súlyos kórkép és spontán perforatióhoz vezethet - haladéktalanul utaljuk szemosztályra páciensünket.

3. A szürkésfehér pupilla nem biztos, hogy egyszerű szürkehályogot jelent! Lehet, hogy a szürke képlet nem a lencsében van, hanem mögötte, az üvegtestben. Szakorvosi vizsgálat indokolt sürgősséggel!