Gyakori kérdések

Igaz az, hogy a PRK a biztonságos a LASIK pedig a kényelmes megoldás?

Az biztos, hogy a PRK nem kényelmes a páciensnek a fájdalom, fénykerülés és a munkakiesés miatt, a LASIK megfelelő operatőrrel és műszerekkel teljesen szövődménymentesen elvégezhető és kényelmes megoldás.

Nem véletlen, hogy a világon a lézerkezelések 90 % már LASIK. A LASIK után nincs fájdalom, másnap a beteg már dolgozhat, egyedül saját vezetésű autóval jöhet a kontrollra, és nincs dioptria visszaromlás sem.

Mi a különbség a LASIK és intraLASIK között?

Mindkettőnél készül egy lebeny. Az intraLASIKnál ezt egy femtosecund lézer végzi el, a LASIK-nál sokféle eszköz létezik, a legkorszerűbbek már egy számítógép által vezérelt mikromotorból állnak.

Az intraLASIkot pár éve azért fejlesztették ki, hogy az orvos dolgát megkönnyítsék, a beteg bizalmát pedig megerősítsék. Ez esetben egy speciális lézerkészülék készíti a lebenyt.

Melyik biztonságosabb, a PRK vagy a LASIK?

Mindkettő biztonságos, ha megfelelő szakember végzi kezeli, illetve nem mindegy a lézerkészülék illetve a mikromotor milyensége sem. Érdemes utánanézni, ki végzi az adott klinikán a lézeres szemműtéteket, illetve elolvasni az önéletrajzát az interneten.

A lézergépek tudásában is nagy különbségek vannak. Ma már nem elég az, hogy harmadik generációs készülék legyen. A világpiac vezető lézerkészüléke a német Wavelight, ezt követi a német Schwind, és aztán az amerikai Visix. A többiek kissé lemardtak.

Elmozdulhat e a LASIK védőlebeny később?

Nagyon egyszerű a válasz, nem.

A legkorszerűbb mikrokeratómok között is óriási különbségek vannak. Többfélével dolgoztunk már mi is, mire rátaláltunk a tökéletesre. Ezért bátran mondhatjuk, hogy a jelenlegi “Schwind pendulár mikrokeratom,” amit már számítógép vezérel, a német technika csúcsa. A másik mikrokeratomoknál a lebeny még évek múlva is felpreparálható műtéti körülmények között, míg az ezzel a készülékel kialakított lebenyeket meg sem szabad próbálni felemelni. Ha valamiért újra kell lézerkezelni a szemet, új lebenyt kell készíteni (pl ha később az olvsó szemüveg is zavarja már a pácienst). Ezért van az, hogy az ilyen precízen elkészített lebeny, amit az orvos sem tud felpreparálni már, elképzelhetetlen, hogy elmozduljon.

Lehet később, ha kell, a látásjavító lézrkezelést megismételni?

Elvileg igen, mert a PRK kis százalékban, de visszaromolhat. A LASIKNÁL ez nem szükséges, sőt éppen ez az előnye, hogy stabilan marad a dioprtia.

Igaz az, hogy a PRK lézertechnikánál az orvos egy késsel kaparja le a hámot?

Igen, hokikésnek hívjuk. Ez egy egyszerű kézieszköz.

Később, idős korban, lehet-e ez akadálya valamilyen szemészeti kezelésnek?

Egyéltalán nem. Ugyanolyan betegségek léphetnek fel időskorban, pl szürkehályog, és ugyanúgy kell őket megoldani, mintha nem lett volna lézerkezelés.

Életem végéig jó lesz a látásom?

Ha más szemészeti betegség nem jön közbe, akkor igen. Természetesen, a szem ugyanúgy öregszik tovább, és az öregszeműség megoldása jelenleg más módszerrel tökéletesebb.

Van valami kockázat?

Mindennek van kockázata. Viszont senkinek nem lesz rosszabb a szeme, mint az eredeti, senki nem vakulhat meg. Nálunk a kockázat maximum annyi, hogy a végleges látás 10%-kal elmarad az ígérthez képest. Vagyis, hogy mennyire lesz sasszemű. Például, ha 150%-os látást ígérük, de csak 120% lesz belőle. Az átlagos jó szemű emberek látása 100%.

Mivel készítik a védőlebenyt?

Egy számítógép által vezérelt mikromotorral vagy egy speciális lézerkészülékkel. Több cég eszközét kipóbáltuk már, véleményünk, hogy a német Schwind mikrokeratommal és a wavelight FS200 Femto lézerrel nem lehet hibázni.

Mit is takar ez a Wavelight?

Ez egy német cég, amely a Zeiss fejlesztő csapatából vált ki 10 éve. Az alapítók közül 3 műszaki fejlesztő mérnök, akiknek más elképzelésük volt a jövőről, mint azt a saját cégük lehetővé tett. Az alpítókhoz csatlakozott egy német és egy svájci professzor, akik a meglevő Zeiss gépeik hibáit ismerve, szerettek volna egy tökéletes lézerkészüléket megalkotni.

Ez az 5 ember létrehozta a jelenleg legkeresettebb lézekészüléket a világon. Minden harmadik klinikán Wavelight lézerkészülék kezeli a szemeket. Ezzel 10 év alatt a világpiac vezetőivé váltak, egy birodalommal és további fejlesztésekkel a hátuk mögött. Ők mutatják a jövőt a többieknek.

A műtét díja mit tartalmaz?

A lézeres szemműtétet, a másnapi kontrollt, illetve az első hónapban bármilyen kontrollt, ha kell.

Milyen plusz költségek vannak még?

Az alkalmassági vizsgálat, amit több szakember végez, az országban egyedülálló gépeken 1,5-2,5 órán át. Ezen kívül a 3 havi kontrollért, ahol a teljes gyógyulást ellenőrizzük le, már fizetni kell .

Biztos, hogy nem fogok megvakulni, biztos ,hogy nem lesz rosszabb?

Biztos!!!!

Szükség lesz-e szemüvegre a műtét után?

Nem.

Mennyi időre esnék ki a munkából?

A LASIK-nál csak 1 nap.

A PRK-nál kb 1 hét, illetve hivatásos sofőröknek 10-14 nap is lehet.

Hány kontrollon kell kezelés után megjelenni?

A LASIK típusú kezelésnél kétszer.

A PRK-nál tízszer.

Milyen szövődményei lehetnek a kezelésnek?

A reális kockázat csak az elért eredmény alulmaradása a várthoz képest. Pl.150% helyett 120% lesz a látás. A cél mindig az átlagos látás, a 100% fölé menni. A többi szövődményt cseppekkel el lehet kerülni.

Milyen korlátozásokat kell betartani a műtét után?

A LÁSIK típusúnál szinte semmit, pár sport van, amit kerülni kell egy hónapig, a PRK nál fél év utógondozás szükséges, részletesen lásd a lézerkezelés címszó alatt.

Fájdalmas-e?

A LASIK nagy előnye az, hogy sem kezelés alatt, sem kezelés után nincs fájdalom.

A PRK-nál kezelés után 3-5 napig, amíg vissza nem hámosodik a szaruhártya, lehet fájdalom, ez mérsékelhető 2 napig kontaktlencsével

Mennyi idő után várható javulás?

A LASIKnál másnap tökéletes lehet a látás, a PRK nál kell 5 nap minimum, hogy felerősödjön a látás.

Visszaromolhat-e a szem?

A Lasik típusú műtét nagy előnye a fájdalom-mentességen kívül, hogy a szem nem romlik vissza.

A PRK nál kevés %-ban de visszaromolhat, a javító sejtek munkájának köszönhetően.

Mióta alkalmazzák a LASIK eljárást?

Körülbelül 15 éve.

Ki nem alkalmas a beavatkozásra?

Van egy pár kizáró tényező, az ilyen betegeknek más megoldást tudunk ajánlani a szemüvegelhagyásra.

Milyen eredményt várhatnak a műtéttől?

Azt, hogy eltűnnek a dioptriái, nem kell sem szemüveget, sem kontaktlencsét viselni, és sokkal jobban fog látni, mint szemüveggel, vagy kontaktlencsével valaha.

Mennyire tartós az eredmény?

A LASIK típusú lézerkezelés élet végéig tartó eredményt biztosít.

Milyen érzéstelenítéssel történik a beavatkozás?

Mindig csak cseppekkel érzéstelenítünk, soha sem injekcióval.

Egyszerre végzik a két szem kezelését?

Szinte mindig, de vannak kivételek.

Lehet-e vezetni a műtét után közvetlenül?

Kezelés után közvetlenül nem, a LASIK típusnál másnap reggel már igen.