A lézeres szemműtét típusai

PRK – (fotorefraktív keratektómia) kezelés

A legrégebben kifejlesztett lézeres szemműtéti eljárás. Általában ma már csak akkor alkalmazzuk, ha a szem a korszerűbb eljárásokra alkalmatlan, vagy természetesen akkor, ha a páciens ezt szeretné.

Ennél a beavatkozásnál az orvos a szaruhártya felületi részét, a hámot mechanikusan eltávolítja (ami egy speciális hoki alakú késsel a hám lehántását jelenti). A hámban futnak a fájdalom érző idegvégződések, így ezek is érintettek a kezelés során. A hám eltávolítása után az excimer lézer így már hozzáfér a kezelendő területhez, elpárologtatja a szaruhártya állományának néhány ezred milliméter vastagságú szövetrétegét. A hám 3-5 nap alatt újra benövi a szemfelszínt, és a hámfosztott terület újra fájdalmatlanná válik. A lézerkezelés utáni terápiás kontaktlencse felhelyezése pár napig szükséges lehet az idegvégződések fedésére, ezzel a fájdalom csökkenthető. Alatta a felszín 4-5 nap alatt behámosodik.

• Nagyon biztonságos
  • A legegyszerűbb kivitelezni, mert nem szükséges  a hám eltávolításához drága, speciális műszerezettség
  • Az átlagosnál vékonyabb szaruhártyák esetén is kivitelezhető

• A fájdalom és a fénykerülés, ami 3- 5 napig is eltarthat,
  • A látás gyakran csak az 1-2. hét végére tisztul fel
  • A fél éves utógondozás (3 - 6 hónap szemcseppes kezelés, fél év UV fény elleni védelem) nagyon fontos. A kontrollok száma több, mert figyelni kell a sebgyógyulást, illetve a hosszantartó cseppkezelés esetleges szövődményeit is kezelni kell. Ha a beteg nem tudja betartani fél évig az életviteli szabályokat, az eredmény elmaradhat a kívánttól, vagy visszaromolhat.
  • A munkából való kiesés 1 - 2 hét.

Korlátozások:

• Két hétig zuhanyozás közben sem mehet víz a szemébe, és 1-2 kg-nál nehezebb súlyt nem emelhet!
  • 3 hétig ne dolgozzon számítógépen és ne üljön volán mögé!
  • 6 hétig semmit sem sportolhat, és utána is csak fokozatosan terhelje magát!
  • 2 hónapig ne sminkeljen, és arckezelésnél gőzölni tilos!
  • 3 hónapig ne szaunázzon és ne ússzon!
  • 6 hónapig ne napozzon, és ne szoláriumozzon napszemüvegben sem!
  • 6 hónapig napszemüveg viselése kötelező! (UV védelem miatt)
  • 1 évig lehetőleg ne essen teherbe!

HIGH-END LASIK – (Laser in situ keratomileusis) kezelés

Ennek a kezelésnek hagyományos formáját 1993 óta végzik. Azóta több tízmillió páciens sikeres kezelése történt már meg világszerete. A sikerre való tekintettel természetesen folyamatosan továbbfejlesztették a módszert. Jelenleg a fejlett országokban ennek a továbbfejlesztett változatát alkalmazzák. Több irányban is indultak a fejlesztők, az egyiknek az eredménye a Pentacam-oculyzer által vezérelt High-end LASIK eljárás.

Ennél a kezelésnél a szaruhártya hámját nem távolítják el, hanem abból egy mikrokernatom nevű késsel védőlebenyt képeznek. Ez egy olyan lézeres dioptriakorrekciós technika, melynél a kezelés a felszíni eljárásokhoz képest más mélységben történik. A szaruhártya mélyebb rétegeiben már nincsenek idegvégződések, így e beavatkozás teljesen fájdalmatlan. A védőlebenyt felhajtják, excimer lézerrel eltávolítják a szükséges szaruhártyaréteget, majd a védőlebenyt a dioptriakorrekció után visszaillesztik az eredeti helyére, amely így visszatapad az alapjához, és stabilan rögzül. Ezáltal a High-end LASIK eljárás teljes mértékben fájdalommentes, és azonnali javulást eredményez. A kezelés tervezhető, mindössze 1 nap kiesését jelent a munkából. Az eredmények pontossága a többi készülékét abszolút felülmúlja.

Előnye:

• A páciensnek már a kezelés napján lényegesen jobb, másnap pedig már 120-150% feletti látás várható
  • Fájdalommentes kezelés és fájdalommentes gyógyulás!
  • Foglalkozástól függően a kezelést követő nap munkába állhatnak, és gépkocsit vezethetnek
  • Fénykerülés nincs
  • Az utókezelés cseppekkel csak 2 -3 hét
  • A betegnek nem kell fél évig napszemüvegben járnia, és nem kell fél évig kezelnie magát
  • A kontrollok száma kevesebb: lézerkezelést követő 1. nap és a kezelést követően kb. 1,5 hónap múlva

Hátránya:

• A lebenykészítés eszközei nagyon drágák, külön beruházást igényel az intézetektől.
  • Az orvos részéről speciális képzést igényel.

Korlátozások:

• Egy hónapig zuhanyozás közben ne menjen víz a szemébe, valamint ne sminkeljen!
  • Ne dörzsölje a szemeit (legalább egy hónapig, de jobb, ha utána sem)!
  • Az első két hétben ne sportoljon, utána kardió gyakorlatokat már végezhet, 1 hónap után pedig teljesen visszatérhet a mozgáshoz, vagyis elkezdhet óvatosan sportolni. Amennyiben bokszol vagy búvárkodik, úgy érdemes megvárni a kezelést követő hat hetet, s csak utána újrakezdeni ezeket a mozgásformákat
  • 1 hónapig ne szoláriumozzon (védőszemüvegben sem), és ne szaunázzon!

FEMTO-LASIK kezelés

Ez világszerte a legkorszerűbb, a legbiztonságosabb és a legpontosabb lézeres beavatkozás, és a legtöbbet alkalmazott kezelési típus klinikánkon. A legmodernebb eljárásunknál a védőlebenyt már nem emberi kéz, és nem is kés készíti, hanem egy számítógép vezérelte speciális lézer, az ún. FEMTO-SECOND lézer. A beavatkozás többi lépése szinte teljesen megegyezik a High-end LASIK kezeléssel. Ez a csúcseljárás a lebenykészítés biztonságát, és az egyénre szabott kezelést foglalja magában.

Előnye:

• Fájdalommentes kezelés és fájdalommentes gyógyulás!
  • Fénykerülés nincs
  • Az utókezelés cseppekkel csak 2 -3 hét
  • 5 hónap múlva

Hátránya:

• A lebenykészítés eszközei nagyon drágák, így ez a beavatkozásunk bár a  legprecízebb és a legbiztonságosabb, mégis a legköltségesebb. Az orvos részéről  ez a technika is speciális képzést igényel.

Korlátozások:

• Ne dörzsölje a szemeit (legalább egy hónapig, de jobb, ha utána sem)!
  • 1 hónapig ne szoláriumozzon (védőszemüvegben sem), és ne szaunázzon!

PTK – (fototherápiás keratektómia) kezelés

Ezt a kezelési típust olyan pácienseinknél javasoljuk, akiknél a kóros szaruhártya elváltozásokat (pl: visszatérő hámhiány; hegek; homályok) szeretnénk megszüntetni. Ezt a műtétet is excimer lézerrel végezzük, azonban a dioptriát nem módosítjuk.

Döntést arról, hogy melyik műtéti módszert fogják ajánlani a páciensnek, az orvos a beteggel együtt hozza meg, a komplett alkalmassági vizsgálat eredményei alapján, és a pácienssel való alapos átbeszélés után.