Allergiás kötőhártyagyulladás

Mi az allergia?

Allergiának nevezzük azt az állapotot, amikor a szervezet egy idegen anyagra (allergén) kórosan fokozott immunreakcióval válaszol. Az allergiás betegségek, köre igen széles, gyakorlatilag valamennyi szervet érintheti. Leggyakoribb formái a szénanátha, az asztma, a csalánkiütés, az ekcéma és a különböző ételallergiák. Jelenleg a népesség több mint 20-25%-a szenved az allergia valamely formájától, ez az arány várhatóan tovább növekszik.

Mi az allergiás kötőhártya gyulladás?

A kötőhártya a szem fehér részét (ínhártyát) fedő, és a szemhéjat belülről bélelő átlátszó hártya. Az allergiás kötőhártya gyulladás ezen hártya allergiát okozó anyagokra fellépő reakciója.

Mik okoznak allergiás kötőhártya gyulladást?

Az allergiás kötőhártyagyulladást okozó anyag leggyakrabban a levegőből kerül a szervezetbe. Leggyakoribb allergiát okozó anyagok a fák, füvek, gyomnövények pollenjei, állati eredetű szőrök, kozmetikumok. Sok esetben nem tisztázható a kiváltó tényező.

Az allergiás kötőhártya gyulladás tünetei

Általában kétoldali, gyorsan kialakuló szempirosság, viszketés, könnyezés, ritkán szemfájdalom. A látás a fokozott könnyezés miatt érintett lehet. Nem ritka a szemhéjduzzanat. Ha kiváltó tényező pollen, akkor a tünetek szezonálisak, tehát évszakhoz kötöttek. Gyakran összetéveszthető vírus okozta gyulladásos elváltozásokkal.

Az allergiás kötőhártya gyulladás kezelése

Ha ismerjük az allergiát okozó tényezőt, akkor lehetőleg kerüljük a vele való kontaktust. Ha kozmetikum okozza az allergiát, a további használata természetesen nem tanácsos. Allergia elleni szemcseppek széles skálája áll rendelkezésünkre a tünetek csökkentésére. Természetesen ezekkel a cseppekkel csak a tüneteket csökkentjük. Tablettás kezelés általában akkor ajánlott, ha a kötőhártya gyulladáson kívül más allergiás panasza is van a betegnek, (mint pl. tüsszögés, orrfolyás), vagy a szemcsepp nem hatásos. Ez esetben gégészeti kivizsgálásra is szükség van. Az év bizonyos időszakában (szezonálisan) fellépő allergia esetén a tünetek várható jelentkezése előtt elkezdett helyi és tablettás kezelés hatására a tünetek enyhébbek lehetnek, vagy akár ki sem alakulhatnak. Részletes allergológiai kivizsgálás után, válogatott esetekben a kezelés másik lehetősége a hiposzenzibilizáció.

Kontaktlencse használata az allergiás kötőhártya gyulladás fennállása alatt nem megengedett.