Az üvegtest betegségei

Hátsó üvegtesti határhártya-leválás

Az üvegtest a szemgolyónak a lencse mögötti hátsó, kétharmadát kitöltő kocsonyás anyag. Fiatal korban gél halmazállapotú, szabályos szerkezetű, az ideghártyához jellegzetes anatómiai helyeken szorosan kapcsolódik. Az életkor előrehaladtával kialakuló degeneratív folyamatok során az üvegtesti gélből fehérje kicsapódás indul meg, melynek következményében az addig homogén szerkezet különválik egy elfolyósodott magas víztartalmú és egy kicsapódott fehérjékből álló részre. Ennek következtében az üvegtesti gél szerkezete fellazul, szabályos gömbalakját elveszti, összeesik. Normális esetben az üvegtesti gél összeesése, az ideghártyáról való leválása nem jár következményekkel. Ha az üvegtest a normálisnál szorosabban tapad a retina egyes területeihez (pl. széli ideghártya degenerációk, melyek főleg a rövidlátóknál gyakoribbak) a kialakuló húzás következtében az ideghártyában szakadások alakulhatnak ki, melynek ideghártya leváláshoz vezethetnek. Ha a retina szakadás területén ér húzódik annak megszakadása az üvegtesti térbe törő vérzést eredményezhet, mely nagyfokú hirtelen látásromlás formájában jelentkezhet. Az előbbi folyamatok rövidlátóknál fiatalabb életkorban kezdődnek, és a szövődmények is gyakoribbak. Mindezeken túl, a teljesség igénye nélkül ismertek az üvegtest egyéb betegségei, pl. különböző kristályok felhalmozódása (kalcium illetve koleszterin kristályok) következtében fellépő úszkáló homályok.

Az üvegtesti betegségek tünetei

Világos háttérben időnként megjelenő mozgó pontok (repülő bogarak) jelzik az üvegtesti homályok kialakulását, melyek önmagukban veszélytelenek, azonban az alapos szemészeti vizsgálat ilyen esetekben is elengedhetetlen. Ha a homályok száma hirtelen megszaporodik illetve szikralátással (villámlátással) társul, az mindeneképpen súlyosabb folyamatot jelezhet (üvegtesti vérzés, ideghártya leválás). Ilyen esetekben sürgős szemészeti vizsgálat javasolt, különös tekintettel a rövidlátó betegeknél jelentkező panaszok esetén.

Üvegtesti betegségek kezelése

Az enyhe esetek megfigyelést igényelnek. Műtét csak a komplikáltabb esetekben jön szóba (vérzés, ideghártya leválás, gyulladásos állapot).

Hirtelen megszaporodó üvegtesti homályok, szikrázás, látásromlás esetében sürgősen forduljon szemorvoshoz!