Gyakran ismételt kérdések

Igaz az, hogy a PRK a biztonságos, a LASIK vagy Femto-LASIK pedig a kényelmes megoldások?

Bővebben Bezárás

Az biztos, hogy a PRK nem kényelmes a páciensnek a fájdalom, fénykerülés és a munkakiesés miatt, ezzel szemben pedig a LASIK vagy a Femto-LASIK a megfelelő operatőrrel és műszerekkel teljesen szövődménymentesen elvégezhető, és kényelmes megoldás. Nem véletlen, hogy a világon a lézerkezelések nagyobb százaléka már LASIK vagy Femto-LASIK. Ezen műtétek után nincs fájdalom, másnap a beteg már dolgozhat, egyedül saját vezetésű autóval jöhet a kontrollra, és nincs dioptria visszaromlás sem.

Azonban mindegyik lézerkezelésről elmondható, hogy teljesen biztonságosak.

Mi a különbség a LASIK és a Femto-LASIK között?

Bővebben Bezárás

Mindkettőnél készítünk a szaruhártyán egy felszíni lebenyt. A Femto-LASIKnél ezt egy ún. femtosecond lézergép, míg a LASIK-nál egy számítógép által vezérelt mikrokeratom (vágókésből) végzi.

Melyik biztonságosabb, a PRK vagy a (Femto)-LASIK?

Bővebben Bezárás

Mindkettő biztonságos, ha megfelelő szakember végzi a kezelést, illetve nem mindegy a lézerkészülék, illetve a mikromotor minősége sem.

A lézergépek tudásában is nagy különbségek vannak. A világpiac egyik vezető lézerkészüléke az Alcon-Wavelight lézergépe.

Elmozdulhat-e a LASIK vagy Femto-Lasik kezelés után a védőlebeny?

Bővebben Bezárás

Nagyon egyszerű a válasz, nem.

A legkorszerűbb mikrokeratómok között is óriási különbségek vannak. Többfélével dolgoztunk már mi is, mire rátaláltunk a tökéletesre. Ezért bátran mondhatjuk, hogy a jelenlegi “Schwind pendulár mikrokeratom,” amit már számítógép vezérel, a német technika csúcsa. A másik mikrokeratomoknál a lebeny még évek múlva is felpreparálható műtéti körülmények között, míg az ezzel a készülékel kialakított lebenyeket meg sem szabad próbálni felemelni. Ha valamiért újra kell lézerkezelni a szemet, új lebenyt kell készíteni (pl ha később az olvsó szemüveg is zavarja már a pácienst). Ezért van az, hogy az ilyen precízen elkészített lebeny, amit az orvos sem tud felpreparálni már, elképzelhetetlen, hogy elmozduljon.

A Femto-Lasik lézergép által készült lebenyek szintén tökéletesen illeszkednek vissza a szaruhártya állományához, és amennyiben betartják a műtét utáni tanácsokat (nem szabad dörzsölni a szemet, vigyázni kell, nehogy megsértse valami) úgy a lebeny biztosan nem fog a későbbiekben sem elmozdulni.

Lehet később, ha kell, a látásjavító lézerkezelést megismételni?

Bővebben Bezárás

Elvileg igen, mert a PRK kis százalékban, de visszaromolhat. A LASIKnél és a Femto-Lasiknél ez nem szükséges, sőt éppen ez az előnye, hogy stabilan marad a dioprtia. Amennyiben mégis változik a dioptriája, és az alkalmassági vizsgálat engedi a második műtétet, úgy a kezelés megismételhető.

Igaz az, hogy a PRK lézertechnikánál az orvos egy késsel kaparja le a hámot?

Bővebben Bezárás

Igen, hokikésnek hívjuk. Ez egy egyszerű kézieszköz.

Később, idős korban, lehet-e ez akadálya valamilyen szemészeti kezelésnek?

Bővebben Bezárás

Egyáltalán nem. Hasonlóan a lézerkezelésen át nem esett betegekhez hasonló szembetegségek léphetnek fel idősebb korban pl. szürkehályog. A későbbi operációk elvégezhetőek, azonban a kezelőorvosnak tisztában kell lennie a korábbi lézerkezeléssel.

Életem végéig jó lesz a látásom?

Bővebben Bezárás

Ha más szemészeti betegség nem alakul ki, akkor igen. Természetesen, a szem ugyanúgy öregszik tovább, és az öregszeműség okozta panaszok legtöbbször nem kerülhetőek el.

Van valami kockázata a lézeres beavatkozásnak?

Bővebben Bezárás

Mindennek van kockázata. Viszont senkinek nem lesz rosszabb a szeme, mint az eredeti, senki nem vakulhat meg. Nálunk a kockázat maximum annyi, hogy a végleges látás 10%-kal elmarad az ígérthez képest. Vagyis, hogy mennyire lesz sasszemű. Például, ha 150%-os látást ígérük, de csak 120% lesz belőle. Az átlagos jó szemű emberek látása 100%.

Mivel készítik a védőlebenyt?

Bővebben Bezárás

Egy számítógép által vezérelt mikromotorral vagy egy speciális lézerkészülékkel (Femto-second lézerrel). Több cég eszközét kipóbáltuk már, véleményünk, hogy a német Schwind mikrokeratommal és a Wavelight FS200 Femtolézerrel nem lehet hibázni.

A műtét díja mit tartalmaz?

Bővebben Bezárás

A lézeres szemműtétet, a másnapi kontrollt, illetve az első hónapban bármilyen kontrollt, ha kell.

Milyen plusz költségek vannak még?

Bővebben Bezárás

Az alkalmassági vizsgálaton mindenkinek át kell esnie a lézerműtétet megelőzően. Ezt több szakember végzi 1,5-2 órán keresztül. Ezen kívül a 3. havi kontrollért, ahol a teljes gyógyulást ellenőrizzük le, már fizetni kell.

Biztos, hogy nem fogok megvakulni, biztos, hogy nem lesz rosszabb a látásom, mint volt?

Biztos!

Szükség lesz-e szemüvegre a műtét után?

Nem.

Mennyi időre esnék ki a munkából?

Bővebben Bezárás

A LASIK-nél és a FEMTO-LASIK-nél csak 1 napra. A PRK-nál kb. 1 hétre, illetve hivatásos sofőröknek 10-14 nap is lehet az ajánlott pihenés.

Hány kontrollon kell kezelés után megjelenni?

Bővebben Bezárás

A LASIK és a FEMTO-LASIK típusú kezelésnél kétszer. A PRK-nál tízszer.

Milyen szövődményei lehetnek a kezelésnek?

Bővebben Bezárás

A reális kockázat csak az elért eredmény alulmaradása a várthoz képest pl. 150% helyett 120% lesz a látás. A cél mindig az 100%-os látás fölé menni.

A többi szövődményt cseppekkel el lehet kerülni.

Milyen korlátozásokat kell betartani a műtét után?

Bővebben Bezárás

A LÁSIK és Femto-LASIK típusúnál szinte semmit, pár sport van, amit kerülni kell egy hónapig, a PRK-nál fél év utógondozás szükséges, részletesen lásd a lézerkezelés címszó alatt.

Fájdalmas-e?

Bővebben Bezárás

A LASIK és FEMTO-LASIK nagy előnye az, hogy sem kezelés alatt, sem kezelés után nincs fájdalom.

A PRK-kezelés után 3-5 napig, amíg vissza nem hámosodik a szaruhártya, addig fájdalmas a pislogás, könnyezhet a szem, ez mérsékelhető pár napig viselt kontaktlencsével.

Mennyi idő után várható javulás?

Bővebben Bezárás

A LASIK és FEMTO-LASIK kezelés után már másnap tökéletes a látás, a PRK-nál kell min. 5 nap, hogy felerősödjön a látás.

Visszaromolhat-e a szem?

Bővebben Bezárás

A LASIK és FEMTO-LASIK típusú műtét nagy előnye a fájdalommentességen kívül, hogy a szem nem romlik vissza. A PRK-nál kevés %-ban, de visszaromolhat, a javító sejtek munkájának köszönhetően.

Ki nem alkalmas a lézeres beavatkozásra?

Bővebben Bezárás

Van egy pár tényező, amely kizáró ok lehet: nem múlt el 18 éves, a szaruhártyája túl vékony,  +6,0D-nál vagy -12,0D-nál erősebb a szemüvege, egyéb szembetegség áll fenn, terhes vagy szoptat, pacemakere van, rossz az általános állapota. Bármelyik tényező áll fenn, arra fény derül az alkalmassági vizsgálat során, és kezelőorvosa egyéb megoldásokat fog ajánlani Önnek a szemüveg elhagyására.

Milyen eredményt várhatnak a műtéttől?

Bővebben Bezárás

Nem kell többbé sem szemüveget, sem kontaktlencsét viselnie, és sokkal jobban fog látni, mint szemüveggel, vagy kontaktlencsével valaha.

Mennyire tartós az eredmény?

Bővebben Bezárás

A LASIK és FEMTO-LASIK típusú lézerkezelések élethosszig tartó eredményt biztosítanak.

Milyen érzéstelenítéssel történik a beavatkozás?

Bővebben Bezárás

Mindig csak cseppekkel érzéstelenítünk, soha sem injekcióval.

Egyszerre végzik a két szem kezelését?

Bővebben Bezárás

Szinte mindig, de vannak kivételek.

Lehet-e vezetni a műtét után közvetlenül?

Bővebben Bezárás

Kezelés után közvetlenül nem, a LASIK és FEMTO-LASIK típusú kezeléseknél másnap reggel már igen.