Könnyszervek betegségei

A könnyszervek egyrészt a külső szemzugban a szemgolyó mellett, a szemüregben részén elhelyezkedő könnymirigyből, mely a könnyet termeli, másrészt az orr tövében elhelyezkedő könnytömlőből, valamint a könnyelvezető csatornákból állnak.

Könnyutak veleszületett elzáródása

Csecsemőkorban a szemcseppre nem vagy alig gyógyuló, és visszatérő kötőhártya gyulladás esetén gondolnunk kell a könnyelvezető rendszer elzáródására. Az elzáródás lehet a könnycsövecskében, vagy a könnytömlő után a ductus nasolacrimálisban, melynek kijárata az alsó orrkagylóban van. Ennek megfelelően a szem váladékozását, gyulladását okozhatja az orrnyálkahártya duzzanata is. Amennyiben orrszívás és orrcsepp használata után sem reagál a szemcseppekre a szem gyulladása, a könnyelvezető rendszer átmosására van szükség. Ezt a műveletet éber állapotban, a járóbeteg-ellátás keretében végezzük. Tompa végű eszközzel fiziológiás sóoldatot juttatunk a könnyutakba, részben a folyadék fecskendezésével, részben a kanül nyomásának segítségével nyitjuk meg az elzáródást. Amennyiben az átfecskendezés után sem sikerült az elvezető rendszert átjárhatóvá tenni, a krónikus szemgyulladás elkerülése miatt műtétet kell végezni.

Főként nőknél, a klimaxban bekövetkező hormonváltozások következtében csökken a könnytermelés. A számítógépek korszakában hasonló panaszok jelentkezhetnek a képernyő hosszas figyelése kapcsán amiatt, hogy ritkábban pislogunk, tágabbra nyitjuk a szemünket. A szemszárazság tünetei a következők: idegentest érzés, szúrás, a szem bevörösödése, esetenként reflexes könnyezés. A tünetek gyakran összetéveszthetők a valamilyen kórokozó által okozott kötőhártya gyulladással, ennek megfelelően tévesen antibiotikus, vagy egyéb gyulladáscsökkentő terápiát alkalmaznak. A tünetek enyhíthetők  szemhéj toilette-tel, műkönnyet tartalmazó szemcseppek, kenőcsök használatával. A klímaberendezés okozta száraz levegő is okozhat szemszárazságot. Hasznos lehet valamilyen párologtatót beszerezni, és ezzel párásítani a levegőt. Esetenként a szem szárazsága valamilyen egyéb betegség kísérő tünete is lehet.

Könnyező szem

Amennyiben a könnyelvezető rendszerben elzáródás van a szem folyamatosan könnyezik. A probléma hátterében gyakran rendellenesen álló szemhéj, vagy krónikus gyulladás okozta hegesedés áll. A könnytömlő korábban lezajlott gyulladása is hasonló tüneteket okozhat. A panaszok műtét segítségével szüntethetők meg. Ilyenkor a belső szemzugban piros duzzanat található, mely nyomásra fájdalmas.

A szemhéjakat érintő sérülések következtében gyakran sérülhet a könnyelvezető rendszer. Ebben az esetben jellegzetes panasz a könnyezés. Nagyon fontos a későbbi panaszok elkerülése miatt a pontos rekonstrukciós műtét.