Makulalyuk

A maculalyuk kialakulásának oka pontosan nem ismert, bár vannak olyan szemészeti betegségek melyekhez gyakrabban társul (trauma, rövidlátás, gyulladás). Az esetek többségében 70 éves vagy idősebb betegeken lehet megfigyelni. A lyuk kialakulását megelőzheti a fovea (éleslátás helye) cystikus (hólyagos) degeneratiója, időskori elvékonyodása.

Melyek a maculalyuk tünetei?

A maculalyuk homályos látás, valamint torzlátás formájában jelentkezik, mely végül a centrális látás nagyfokú csökkenését okozza, s az olvasóképességet jelentősen megrontja.

Hogyan állítjuk fel a diagnózist?

Klinikánkon a szemészorvosa maculalyuk gyanúja esetében meghatározza a látásélességet távolra, valamint közelre. Pupillatágítást követően megvizsgálja a szemfeneket. Csíkpróba segítségével meghatározza a kialakult maculalyuk stádiumát, fotó dokumentációt készít és optikai koherencia tomográfiás vizsgálat (OCT) vizsgálatot végez.

Milyen terápiás lehetőségek állnak a szemorvos rendelkezésére?

Jelenleg a gyógyítás egyetlen lehetséges eszköze a műtét (vitrectomia). A vitrectomia során az üvegtesti gélt eltávolítjuk, egy speciális festék segítségével a makulalyuk kialakulásában szerepet játszó belső ideghártya határhártyát megfestjük, és egy csipesz segítségével eltávolítjuk. A műtét végén az üvegtesti teret steril gázzal, vagy ritkán szilikonolajjal töltjük fel, amely tamponálás a makulalyuk záródásához szükséges.

A műtétet követő korai posztoperatív szakban (első 2 hétben) pozícionálás szükséges: a beteg hason fekszik, vagy előrehajtott fejjel, lefelé néző pozícióban tartózkodik minden órában kb. negyven percet. Így az üvegtesti térbe implantált gáz, vagy szilikon olaj a lyuknak megfelelő területet nyomja.

Gáz beültetését követően annak felszívódásáig repülőút nem engedélyezett! A légnyomáscsökkenés miatt ugyanis a szemben levő gáz kitágul, óriási fájdalommal kísért hatalmas szembelnyomást okoz visszafordíthatatlan látóidegrost károsodással. A szilikon olaj beültetés esetén ennek eltávolítására a későbbiekben újabb műtétre van szükség.

A Dr. Bereczki Árpád által végzett műtétek sikeressége nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét, a műtétet követően a maculalyuk záródása és a látásélesség javulása több mint 90%-ban bekövetkezik. A látás műtéttel elérhető javulása jobb azokban az esetekben, amikor a panaszok kialakulását követően rövid időn belül megtörténik a beavatkozás.