Száraz szem

A szárazszem-szindróma a fejlett országokban ma már szinte civilizációs betegségnek számít. A gyakran banálisnak tűnő szembetegség ugyanakkor rengeteg panaszt és akár életminőség romlást is okozhat. A szem kiszáradásának egyik oka a könnytermelés  csökkenése, a másik a könnyfilm idő előtti, vagy fokozott elpárolgása. Ezeknek az okoknak hátterében számos kiváltó faktor húzódhat meg, úgymint a számítógép rendszeres használta, kontaktlencse viselése, levegő szennyezettsége (dohányfüst), UV-sugárzás,  légkondicionáló berendezés folyamatos alkalmazása, kevés alvás, egyes gyógyszerek szedése, allergia, autóimmun megbetegedések, egyes műtétek (lézeres szemműtét, szürkehályog műtét) vagy hormonális változások.

A szemet ért káros hatások következményeként megváltozik a könnyfilm minősége és mennyisége, amely számos, kellemetlen tünet kialakulásához vezethet: a leggyakoribb ezek közül, hogy hamar elfárad a szemünk, ha számitógépes munkát végzünk, a látóélességünk csökken, a szem vörössé válik, kialakulhat égő-, szúró-, idegentest érzés, vagy reflexes könnyezés.

Ha ezek közül bármelyik panaszt észleljük magunkon, akkor fontos felkeresni egy szakorvost, mert a tünetek maguktól nem fognak elmúlni. Van pár dolog, amit magunktól is meg tudunk tenni pl: ajánlatos a bőséges folyadékbevitel, az egészséges táplálkozás (omega-3-zsírsavakban gazdag étrend), csökkentsük a multimédiás eszközök alkalmazását, kerüljük a dohányfüstöt.

Ezenkívül a szárazszem kezelésében szóbajöhet a szemhéj toilette, a szemhéjmirigyek működésének visszaállítása otthoni szemhéj masszírozásával, ill. a szempillák tövének tisztításával. Emellett nagyon fontos a szemfelszín nedvesítése, ezt műkönny cseppekkel, gélekkel érhetjük el. Ma számos műkönny elérhető a piacon, azonban hogy Önnek melyikre van szüksége, azt szakorvosi vizsgálat döntheti el.

Krónikus gyulladás ill. súlyosabb szemszárazság fennállása esetén szóbajöhet akár gyulladáscsökkentő csepp alkalmazása is. Nagyon súlyos esetekben (bizonyos betegségekben) pedig óraüveg kötést, ún. párakamrát is javasolhatunk a páciensnek.