Egyéb
 szolgáltatások

YAG lézer kezelés

Leggyakoribb alkalmazási területe:

• Másodlagos szürkehályog vagy utóhályog kezelését ambuláns körülmények között YAG-lézerrel végezzük. A megvastagodott hátsó lencsetokon lézerrel egy kis ablakot alakítunk ki. A beavatkozás mindössze 5-10 percet vesz igénybe, és teljesen fájdalmatlan.
  • Zárt zugú zöldhályog kezelésében, vagy a roham megelőzésére alkalmazott eljárás. A szivárványhártyán kialakított kerek nyílás segítségével a csarnokvíz elfolyását segítjük.
  • Vitreolysis: gyakori panasz az életkor előrehaladtával, hogy fehér felületre nézve úszkáló homályokat látunk. Amennyiben ez a mindennapi tevékenységünket akadályozza, úgy YAG-lézer segítségével az üvegtesti kötegek szétdarabolhatóak, s az így keletkezett apró kis homályok már kevésbé fogják zavarni.

Argon lézer kezelés

Ez a lézer argon gázból 514 nm hullámhosszú fényt állít elő, melynek fotokoagulációs hatása van, vagyis a szövetekben a hegképző hatását a fehérjék denaturációjával hozza létre.

Leggyakoribb alkalmazási terület a cukorbetegség szövődményeinek megelőzésében van.

Ezenkívül alkalmazható még a retina szakadásainak körbezárására (így a retina leválásának megelőzésében), egyes zöldhályogos esetekben, egyéb szemfenéki elváltozások kezelésében.

Az üvegtest sebészetét jelenti. Az operatőr a szem mélyén dolgozik az ideghártya (retina) közelében vagy éppen a retinával. Speciális felszerelést, és nagy gyakorlatot igényel az operatőr részéről. Ezért van kevés vitreoretinalis sebészeti centrum az országban.

Ezzel a műtét technikával látjuk el a cukorbetegség szövődményeit, a retina leválásának döntő többségét, a szemgolyó megnyílásával járó sérülések nagy részét, a retina felszínén keletkező maculalyukakat, epiretinalis membránokat stb.

A szemhéj műtétei

Szemhéjplasztika

Sajnos idővel bőrünk mindenhol megereszkedik, s arcbőrünk is veszít feszességéből, rugalmasságából, így a szem környékén is kisebb-nagyobb ráncok jelenhetnek meg. A felső szemhéjra lógó bőr esztétikailag öregít, emellett funkcionális panaszokat is okozhat, zavarhatja a mindennapokban munkavégzés során, olvasás közben, autóvezetéskor. Erre a problémára nyújt megoldást Önnek a felső szemhéjplasztika, amely során a megereszkedett, felesleges szemhéjbőrt ambuláns beavatkozás során távolítjuk el. A kezelést minden esetben szakorvosi vizsgálat előzi meg. A műtét fájdalommentes, bőr alatti érzéstelenítő injekció segítsége mellett végezzük.

Jégárpa műtét

A jégárpa (chalasion) a szemhéjszél módosult faggyúmirigyeinek, az ún. Meibom-mirigyeknek a gyulladásos megbetegedése. Általában duzzadt, vörös, fájdalmas dudor formájában jelentkezik, s hónapokig fennállhat. Amennyiben konzervatív kezelés (párakötés, cseppek, kenőcsök) hatására nem múlik, nem fakad ki, úgy sebészi úton kell megnyitni. A beavatkozás ambulánsan helyi érzéstelenítésben, a bőr alá adott injekció beadása mellett történik.

A szemhéj kinövéseinek (pl. szemölcs) eltávolítása

Gyakran okoznak esztétikai problémát a szemhéjak környékén kialakult kisebb elváltozások (papilloma, xanthelasma, atheroma, hyperkeratosis, stb…). Ezeket a kis kinövéseket ambulánsan, helyi érzéstelenítés mellett távolítjuk el.

Kúszóhályog (Pterygium) kezelése

A kötőhártya kóros, degeneratív elfajulása során ránőhet a szaruhártya elülső felszínére, ezt az elváltozást nevezzük kúszóhályognak, vagy pterygiumnak.

A betegség kiváltó oka pontosan nem ismert, azonban jelentős szerepet tulajdonítanak az UV-B sugárzásnak és a mechanikai ártalmaknak (dörzsölés, kontaktlencse, munkavégzés poros helyen).

Amennyiben az elváltozás panaszt okoz pl: gyulladást, látásromlást vagy egyszerűen csak esztétikailag nem tetszik, úgy azt sebészi úton, helyi érzéstelenítés (szemcseppek) mellett  kimetszük. A beavatkozás rövid ideig tart (kb. 20-30 perc), s teljesen fájdalmatlan.

A keratoconus kezelése KeraRing-gel (ICRS)

A keratoconus a szaruhártya (cornea) degeneratív elváltozása, amely a szaruhártya elcsúcsosodásával és elvékonyodásával jár.

A folyamat előrehaladtával homályos látás alakul ki, amely egyre fokozódik, és idővel szemüveggel sem lehet már korrigálni a látáspanaszt. Az elváltozás oka ismeretlen, genetikai okot feltételeznek, és általában 16 és 30 éves kor között alakul ki.

A KeraRing vagy ICRS (intra-corneal ring segment) a keratoconus sebészi kezelésére szolgáló eszköz, amely a szabálytalan alakú szaruhártya ellaposítására és stabilizálására szolgál. A KeraRing megváltoztatja a cornea görbületét, ezáltal lelassítja vagy megállítja a szaruhártya elcsúcsosodását, és javítja a látást!

Az eszköz pontos helyének megtervezése bonyolult számítási technikát és időt igényel, így amennyiben Ön alkalmas a műtétre, úgy az elővizsgálatokat követően a megfelelő lencsét személyre szabottan rendeljük meg Önnek. A KeraRinget ezt követően ambuláns körülmények között, cseppérzéstelenítésben a Femtosecond-Lasik által készített alagútba helyezzük a szaruhártya szövetei közé.

A Dr. Bereczki Árpád Szemészeti Lézerközpont a KeraRinget Magyarországon a magánintézetek közül elsőként alkalmazta!

Az időskori makuladegeneráció sebészi kezelésének lehetőségei

Az időskori makularegeneráció jelentőségét az adja, hogy a fejlett országokban napjainkban is a látásromlás és a vakság vezető oka.

Intravitreális injekciók (Eylea, Lucentis, Avastin)

Az üvegtestbe adott gyógyszerek könnyebben elérhetik, és magasabb koncentrációban fejthetik ki hatásukat az ideghártyán.

Amennyiben Önnek injekcióra van szüksége, úgy kezelőorvosa egyénre szabottan megtervezi Önnek a kezelését, és átbeszélik, hogy hány injekcióra van szüksége, s milyen gyakorisággal. Az injekciót a szem belsejébe adjuk cseppérzéstelenítés mellett, így a kezelés teljesen fájdalmatlan, s csak másodperceket vesz igénybe.

Scharioth-féle Add-On lencse

Bizonyos esetekben az intravitreális injekció nem ajánlott, vagy nem válik be, s az időskori makuladegeneráció okozta látásromlás végleges marad. Ezekben az esetekben a szemüveg vagy a kontaktlencse használata nem sokat segít az olvasásnál, TV-nézésnél. Alternatív terápiaként ilyenkor jöhet szóba a Scharioth-féle Add-On lencse, amely képes felnagyítani az ideghártyán létrejövő képet. A beavatkozás előtt egy alkalmassági vizsgálatot végzünk, amely során eldöntjük, hogy a páciens melyik szemébe kerüljön ez a speciális lencse. A műtét feltétele, hogy a páciens már korábban szürkehályog műtéten átessen, hiszen az Add-On lencse a már beültetett műlencse és a szivárványhártya közé kerül.

A műtétet követően az egyik szem biztosítja közeli látást (kb. 15cm távolságban), míg a másik szem perifériás látásban segít tovább.

ICL (IntraCameral Lens)-kezelés

Amennyiben Ön semmilyen lézeres látásjavító kezelésre nem alkalmas, viszont nagyfokban rövidlátó vagy távollátó, esetleg szemtengelyferdülése is van, és továbbra sem akar se szemüveget, se kontaktlencsét viselni, akkor Önnek találták ki az ICL-kezelést.

A beavatkozás során a saját szemlencséje és a szivárványhártya közé egy ICL műlencsét helyezünk. A kontaktlencsével ellentétben ez a lencse a szemébe kerül, így nem kell naponta eltávolítani, viszont amennyiben az évek során egyéb szemműtétre lenne szüksége (pl. szürkehályog miatt), akkor ez a lencse könnyen eltávolítható. A műtétet  megelőzően alkalmassági vizsgálatot végzünk, és a beavatkozást egy későbbi időpontban ambulánsan, helyi cseppérzéstelenítés mellett végezzük.

YAG-Vitreolysis

Az üvegtesti teret egy gél állapotú anyag tölti ki, amely a kor előrehaladtával elfolyósodik, s az üvegtesti térben összecsapzott fehérjék (leggyakrabban kollagén) jelenhetnek meg, amelyek úszkáló homályok formájában zavarhatják a mindennapi életvitelüket.

Idővel ezekhez a homályokhoz sokszor hozzászokhatunk, azonban van, aki ezt vagy nem szeretné megvárni, vagy úgy érzi, hogy tényleg nem képes hozzászokni ezekhez a sötét foltokhoz. Amennyiben ezek a homályok nagyobb darabokban úszkálnak az üvegtestben, úgy azokat YAG-lézer segítségével számos kisebb darabra tudjuk vágni, ezáltal csökkentve vagy végleg megszüntetve panaszukat.